RÅA är en förening för alla musikintresserade och speciellt för de som själva spelar något instrument har vi mycket att erbjuda. Vi har en övningslokal i Axelias källare (nyrenoverad 2010) där man kan hitta bl.a. gitarr- och basförstärkare, trummor, PA och annat praktiskt för att öva ensam eller med band. Övningslokalen får man använda sig av genom att betala 30€ i året. En utmärkt förening för alla musiker som annars inte har möjlighet att spela under studietiden. Föreningens mål är även att arrangera och möjliggöra spelningar för såväl nya som etablerade band samt fungera som en mötespunkt för musiker inom ÅA.

Evenemang

Traditionellt ordnar RÅA årligen många evenemang där föreningens artister har möjlighet att komma och uppträda på. Under föreningens nästan 20-åriga historia har många legendariska evenemang arrangerats och RÅA-artister har uppträtt på många olika evenemang både inom och utanför akademiska sammanhang. Till RÅA:s traditonella evenemang hör bl.a.:

- RÅA på Kåren är RÅA:s största årliga satsning och det har varit en stor framgång genom de årtionden som det har arrangerats. Med vinsterna har RÅA understött bl.a. Amnesty, Östersjöfonden och köpt instrument till två ungdomshem. 600 inbetalda varje år kan inte ha fel. Dessa evenemang är ”tribute”-uppträdanden i stil med Live Aid vilket betyder ett helvetes spektakel.

- På RÅA:s evenemang i Klubi får föreningens band en chans att uppträda med eget material på Åbos största rockklubb. Ordnas vanligtvis på höstterminen. Kring 250 människor besöker evenemanget varje år.

- Under RÅA:s mindre (semi)akustiska spelningar vid Pub Kåren kan artister komma och spela eget material eller covers. Kontakta styrelsen ifall du eller ditt band vill spela. Vanligtvis hålls dessa evenemang varje månad.

- På föreningens julfest, vårfest, städtalkon och medlemsmöten kan man träffa andra medlemmar  i samband med en kall öl i handen.

OBS! Kolla kalendern på vår hemsida, Bullen, Facebookgruppen och rock-post för uppdateringar gällande aktuella och kommande evenemang.

Band

Föreningen har ca 60 medlemmar och kring ett dussin aktiva band. Ifall man söker efter något band till en tillställning kan man skriva ett mail till rock-post@abo.fi som far ut till alla föreningens medlemmar.

Exempel på band som övar 2010-2011

At the Collapse

Nightmare Enemy

The Blues and Bourbon Appreciation Society